Logo
 kirjandus- ja muusikaajakiri
Menüü
Reklaam

Varasemad numbrid!
Otsi et

Punk jazz, improvisatsioon, muusika muusika pärast
Peeter Piik
by khan
Tuesday 8 April 2003 - 20:26:46

Martin Tamm Quartet:
Martin Tamm- trummid (Yellowphant, Rhino, Green Bullfrog, Tartu Junior Bigband)
Tanel Põld-bass (Coitus Interruptus, Yellowphant, Rhino)
Tõnu Vorms-trompet(Väägvere Pasunakoor, Yellowphant, Rhino, Parmupilliorkester)
Siim Randveer-kitarr (Dharma Bums)

--------------------------------------------------------------------------------


Mihkel tegi mulle ettepaneku kirjutada ühest põnevast , kuid üsna vähetuntud Tartu bändist. Pean tunnistama, et kergemeelselt enesele võetud lubadus mõned read paberile panna ei osutunudki lihtsaks, arvestades minu küllaltki lähedasi suhteid mõnede nimetatud bändi liikmetega ja suutmatust muusikat sõnadesse panna. Seega allpoololevad read on subjektiivsed, kantud isiklikest emotsioonidest ja muljetest, mida olen kogunud selle bändi mitte just sagedasi kontserte külastades, mõnede bändiliikmetega koos musitseerides ja lihtsalt lävides.

Yellowphant

Saaremaalt Tartusse asunud Tanel Põld mängis seni üsna menukas grungebändis Coitus Interruptus, jätkas Yellowphantis, kuhu lisaks eelpoolmainitule kuulus bluespurist Andres Roots kitarril ning kus tuleristsed tegi läbi Martin Tamm. "Nagu noor Doors", "nagu surmamehed üritaks jazzi mängida"-need on mõned kommentaarid publiku hulgast. Kuulasin neid 1999.aasta Tudengibändide festivalil, kus Yellowphanti premeeriti parema tudengibändi auhinnaga. Nimetatud olidki objektiivselt peajagu üle teistest esinejatest oma intensiivse, creamiliku kõlapildi ja eeskätt julgusega esitada instrumentaalset muusikat. Taneli enesekindlus ja tehniline professionaalsus basskitarril (osavalt põimunud slap ja sõrmetehnika, wah-wah ploki kasutamine) oli aga lausa jalustrabav.
Anti veel mõned kontserdid ja mindi vaikselt laiali, suutmata lahendada bändiliikmete vahelisi loomingulisi erimeelsusi.

Rhino

ühendas Martinile ja Tanelile lisaks Tõnu Vormsi trompetil, Inge Annomit tenorsaksofonil ja Peeter Piiki bongodel.
Meenuvad pikad improvisatsioonid ning paar-kolm ebalevat esinemist rahva ees. Eriti meeldejäävad olid Raadil, kruusaaugus Tartu kunagise alternatiivklubi esisel väikesel vabaõhulaval toimunud avalikud proovid, millele juhuslikud möödakäijad innustunult kaasa elasid.
Kahjuks osutus allakirjutanu arvates pretensioonika ja küllaltki paljulubava bändi eluiga häbematult lühikeseks.

Martin Tamm Quartet

2000. aasta sügisel juhuslikest jam-sessioonidest välja kasvanud Martin Tamm Quartet jätkabki üldjoontes Rhinos alustatud suunda - meelevaldselt võiks seda nimetada improvisatsiooniliseks punkjazziks - amatöörmuusikute viljeldavat, akadeemilisusest, kaanonitest ja ettekirjutustest vaba kontserditel,
jam-sessioonidel sündivat muusikat.
Bänd meenutab mõnetigi Miles Davise 60-ndate lõpu, 70-ndate alguse fusion-eksperimente ja Tony Williams Lifetime`i, kus tooni andvaks oli muusikute loominguline vabadus ja sellega kaasnev sulam erinevatest stiilidest - jazzist, bluesist, funky`st.
Taneli maitsekas ja tugev bass, hoiab bändi vaatamata muusikalistele ootamatustele kindlalt koos. Tanel on, ehkki ta ise ilmselt vaidleks kategooriliselt vastu, bändi liider, dirigent, kes teisi miimika ja rõhutatud nootide abil suunab ja toetab. Eksperimentaator, kes mängib bassi n teelusika, trummipulga jms, mainimata feedback-helisid.
Martin on minu arvates üks väheseid huvitavaid Tartu trummareid, pidamata siinkohal silmas tehnilist perfektsust-Martin on isikupärane ja loov "kuulav ja kõnelev" trummar. "Martin Tamm Quarteti aluseks ON Martini trummimäng, see on see, mis meid enim inspireerib", rõhutab Tanel.
Tõnu iseloomustavad kohati vägagi milesdavislikud, minimalistlikud ja humoorikad trompetisoolod.
Siimu johnmclaughlinliku kitarrikäigud ja lõtv-professionaalne improvisatsioon ümbritseb kvarteti muusikat maitseka kestaga.

Naiivsele palvele kirjeldada kirjeldamatut, loomeprotsessi, vastasid Tanel ja Martin:"...ei tea...varastad natuke siit, natuke sealt, ei ole konkreetsust, et teeme nüüd sellise loo...teeme nii, et kõigil oleks hea mängida, mõtlemata sellele, mida selle looga saavutada või kuidas seda plaadistada või kellele seda mängida...oluline on osaliste omavaheline suhtlemine, sama laine peab olema, mitte, et kutsud proovi ja palud mängida nii ja naa...Inspiratsioon tuleb üksteiselt."
Muusikud paistavad silma tagasihoidlikkuse ning lihtsa sooviga koos sõpradega musitseerida ja seda enamasti proovidel.
Esinetakse harva, peamiselt võib neid kuulda mõnel Tartus toimuval üritusel. Väljaspool Tartut on publiku ees oldud Võrus ja hiljutisel Moostes läbi viidud rahvusvahelisel kunstifestivalil. Tanel, Tõnu ja Risto Käo esinesid tänavusel Pilvepillergaarel nime all Skipheads elektroonilis-ambientliku kavaga.

Küsimusele, kas loomingut on plaanis helikonservina välja anda, pani muusikud vaid õlgu kehitama.

Seega, kui soovite saada elamust põnevast muusikutevahelisest dialoogist, mis on ettearvamatu ja täis ootamatusi, siis heitke pilk plankudele-teadetetahvlitele aeg-ajalt ilmuvatele pisikestele posteritele, kust võite leida infot Martin Tamm Quarteti järgmisest esinemisest.


Plaatidele salvestatu:

Coitus Interruptus "Errare humanum est" (coitus, 1998, MC)
Yellowphant "Live at Hellhole" (demo, 1999, CDR)
Yellowphant "Final Jam" (2000, bootleg-CDR)
Rhino "Kontsert Kruusaaugus" (demo, 2000, CDR)
Martin Tamm Quartet "Live at Mardi Gras" (2001,bootleg-CDR)

vaata lisaks:

http://erasmus.cs.ut.ee/~ruudi/
http://www.hot.ee/behme/


Kommentaaride lisamine ajutiselt suletud




sisu © et, vorm © e107.org